kliknij na obrazek aby powiększyć
Biały - kolor
radości:
- Boże Narodzenie i okres Bożego Narodzenia;
- Uroczystość Zmartwychwstania i okres Wielkanocny;
- Święta ku czci Chrystusa;
- Święta ku czci Świętych (którzy nie byli męczennikami).
Czerwony - kolor krwi, ognia,
miłości, królewski:
- Niedziela Palmowa;
- Wielki Piątek;
- Uroczystość Zesłania Ducha Świętego;
- Święta ku czci Świętych Męczenników.
Fioletowy - kolor pokuty i
żałoby:
- okres Adwentu;
- okres Wielkiego Postu;
- podczas Mszy św. pogrzebowych.
Zielony - kolor nadziei i
życia:
- w niedziele zwykłe;
- dni powszednie okresu zwykłego w ciągu roku.
Różowy - kolor radości wśród
pokuty:
- III Niedziela Adwentu;
- IV Niedziela Wielkiego Postu.
Adwent
Adwent jest początkiem nowego roku liturgicznego w Kościele
katolickim. Słowo „adwent” pochodzi od łacińskiego "adventus" i
oznacza przyjście. Dla starożytnych rzymian słowo to oznaczało
oficjalny przyjazd cezara. Dla chrześcijan oznacza radosny czas
przygotowania na przyjście Pana, a więc przygotowanie do Bożego
Narodzenia, gdy wspomina się pierwsze przyjście Syna Bożego na
ziemię i oznacza radosne oczekiwanie na ponowne Jego przyjścia na
ziemię. Od czasów papieża Grzegorza Wielkiego (540-604) Adwent
obejmuje cztery niedziele przed Bożym Narodzeniem i jest
liturgicznym przygotowaniem na przyjście Chrystusa. Adwent we
współczesnej liturgii ma nie tylko przygotować wiernych do świąt
Bożego Narodzenia, ale powinien mieć wymiar eschatologiczny oraz
skłaniać do wybiegania myślą w przyszłość, kiedy Syn Boży przyjdzie
po raz drugi - na Sądzie Ostatecznym. W tym też celu Kościół
prowadzi rekolekcje adwentowe, kończące się zazwyczaj sakramentem
pokuty, czyli pojednania się z Bogiem oraz z ludźmi, którym została
wyrządzona krzywda.
Adwent rozpoczyna kolejny rok liturgiczny i obejmuje 4 kolejne
tygodnie począwszy od pierwszej niedzieli po uroczystości Chrystusa
Króla, do pierwszych nieszporów Bożego Narodzenia. Przygotowując się
na przyjście Chrystusa, podejmujemy szereg działa, zwłaszcza w
dziedzinie naszego ducha.
Główne postacie adwentu: Najświętsza Maryja Panna, Patronka
adwentowego czuwania; prorok Izajasz zapowiadający przyjście
Zbawiciela i św. Jan Chrzciciel, który bezpośrednio przygotowywał
lud na spotkanie Mesjasza, wzywają nas do do prostowania Chrystusowi
ścieżek w naszym sercu.
Boże Narodzenie
Okres Bożego narodzenia zaczyna się od I Nieszporów uroczystości
Narodzenia Pańskiego (wieczorem 24 grudnia) i trwa do niedzieli
Chrztu Pańskiego (niedzieli po Objawieniu Pańskim). Uroczystość
Narodzenia Pańskiego ma własną oktawę - jest jakby "przedłużona" na
8 kolejnych dni (do dnia 1 stycznia włącznie). Niedziela między 2 a
5 stycznia to II Niedziela po Narodzeniu Pańskim. 6 stycznia
obchodzi się uroczystość Objawienia Pańskiego. Niedziela po tym
święcie to święto Chrztu Pańskiego, które kończy okres Narodzenia
Pańskiego.
Boże Narodzenie oznacza, że Jezus Syn Boży, który zawsze był Bogiem,
stał się w czasie człowiekiem, narodził się z Maryi Panny, aby
umrzeć na krzyżu dla naszego zbawienia, aby swoją męką i śmiercią
przebłagać swojego Ojca za grzech Adama i Ewy i grzechy wszystkich
ludzi. Punktem szczytowym przeżyć w naszych domach jest wigilia
Bożego Narodzenia, która posiada swoją bardzo bogatą liturgię. Samo
słowo wigilia pochodzi z języka łacińskiego słowa vigilare
oznaczającego czuwanie, straż nocną. Taki był dawny zwyczaj
kultywowany w Kościele, że poprzedniego dnia przed ważnymi
uroczystościami obowiązywał post i wspólne oczekiwanie wyrażające
się poprzez modlitwę. Dzisiaj uczta wigilijna ma charakter rodzinny,
zaprasza się na nią tych, którzy mieszkają samotnie. Rozpoczyna się,
gdy na niebie ukaże się pierwsza gwiazda, na pamiątkę tej
betlejemskiej, którą, gdy ujrzeli Mędrcy "bardzo się uradowali".
Uczta ma charakter religijny, o czym świadczy wspólna modlitwa na
jej rozpoczęcie i zakończenie. Wigilię rozpoczyna się ona
odczytaniem słów ewangelii według świętego Łukasza opisujących
narodziny Jezusa Chrystusa w stajence betlejemskiej(Łk 2, 1-20).
Ważną częścią tej wieczerzy jest obrzęd łamania się opłatkiem,
typowo polski, ale znany też poza granicami naszego kraju. Nie jest
jasne pochodzenie tego zwyczaju, który nawiązuje do pierwotnej nazwy
Mszy świętej fractio panis, czyli łamanie chleba. Sam wygląd opłatka
jest zbliżony do chleba używanego w czasie Mszy świętej, od którego
różni się jedynie prostokątnym kształtem.
Wielki Post
Okres Wielkiego Postu jest zaproszeniem do podjęcia osobistego
wysiłku, pokonywania własnych wad, zwrócenia większej uwagi na
potrzeby otaczających nas ludzi i do duchowego wzrostu, który pomoże
nam jak najlepiej przeżyć Święta Wielkanocne. Przypominają o tym
słowa jednej z prefacji tego czasu: "pozwalasz Twoim wiernym co roku
z oczyszczoną duszą radośnie oczekiwać Świąt Wielkanocnych, aby
gorliwie oddając się modlitwie i dziełom miłosierdzia przez
uczestnictwo w sakramentach odrodzenia osiągnęli pełnię dziecięctwa
Bożego". Post, we wszystkich stosujących go religiach, ułatwia
spotkanie z łaską Boga, uczy dyscypliny wewnętrznej i opanowania
pragnień. Zalecane w tym okresie akty miłosierdzia (np. jałmużna)
pozwalają żyć na co dzień przykazaniem miłości bliźniego i wspomagać
potrzebujących.
Wielki Post trwa 40 dni i rozpoczyna się zawsze w Środę Popielcową.
Jej data zależy od daty uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego. W
Środę Popielcową kapłani na znak pokuty i umartwienia posypują nasze
głowy popiołem. Do dobrego przeżycia tego czasu pomagają nam
modlitwa, post i jałmużna. W niedziele Wielkiego Postu odprawiane są
Gorzkie Żale, a w piątki - nabożeństwa Drogi Krzyżowej. W tym
okresie w liturgii nie odmawia się hymnu "Chwała na wysokości Bogu",
"Ciebie, Boże, chwalimy" oraz aklamacji "Alleluja".
Wspomnienia obowiązkowe, przypadające w czasie Wielkiego Postu,
można obchodzić jedynie jako wspomnienia dowolne.
Do okresu Wielkiego Postu nie wlicza się sześciu niedziel, będących
- jak w ciągu całego roku - bardziej radosnymi wspomnieniami
Zmartwychwstania. Ostatnia niedziela Wielkiego Postu jest nazywana
Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona okres Wielkiego Postu -
czasu bezpośrednio poprzedzającego Święte Triduum Paschalne - święta
wielkanocne. Wielki Post kończy się w Wielki Czwartek przed
sprawowaną wieczorem Mszą Wieczerzy Pańskiej. Wtedy to rozpoczyna
się Triduum Paschalne. Ma swoje centrum w najbardziej uroczystej z
liturgii - liturgii Wigilii Paschalnej w Wielką Noc, a kończy II
Nieszporami uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego.
Te trzy dni stanowią jeden wspólny obchód liturgiczny; żadna z
liturgii tych dni nie kończy się błogosławieństwem czy rozesłaniem.
Kościół w sposób szczególny trwa w tym czasie przy Chrystusie,
kontemplując tajemnicę Jego męki, śmierci i zwycięskiego powstania z
martwych. Święta wielkanocne trwają więc od wieczora Wielkiego
Czwartku (!).
Okres Wielkanocny
Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego jest obchodem ruchomym.
Wyznacza się ją na pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni
księżyca (przypada ona około 21 marca). Stanowi ona I Niedzielę
Wielkanocną. Przez kolejnych 8 dni trwa oktawa uroczystości
Zmartwychwstania. Jej ostatnim dniem jest II Niedziela Wielkanocna,
czyli Miłosierdzia Bożego. Dni oktawy mają rangę uroczystości
Pańskich.
Przez 50 dni po uroczystości Zmartwychwstania trwa Okres
Wielkanocny, w którym Kościół raduje się ze zwycięstwa Chrystusa. W
kościele obok ołtarza stoi paschał, baranek wielkanocny, figura
Jezusa Zmartwychwstałego oraz krzyż z czerwoną stułą.
Czterdziestego dnia po Zmartwychwstaniu Pańskim, zawsze w czwartek,
obchodzi się uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. W Polsce od
2003 r. jest ona przeniesiona na następującą po tym czwartku
niedzielę - a więc na VII Niedzielę Wielkanocną. Dni powszednie po
tej uroczystości aż do następnej soboty włącznie stanowią czas
przygotowania i oczekiwania na Zesłanie Ducha Świętego -
Pięćdziesiątnicę.
Ta uroczystość kończy Okres Wielkanocny. Nowy kalendarz liturgiczny
mówi: „Pięćdziesiąt dni, jakie upływają od Wielkanocy do Niedzieli
Zesłania Ducha Świętego, winny być obchodzone w radości i weselu
jako jeden dzień świąteczny, owszem, jako jedna wielka niedziela".
Symbolicznym znakiem okresu wielkanocnego jest świeca paschalna,
która w czasie tych pięćdziesięciu dni stoi na oczach wiernych, w
pobliżu ołtarza.
Dni powszednie od poniedziałku po II Niedzieli Wielkanocnej do
soboty przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego włącznie
przyjmują wszystkie obchody liturgiczne wyższej rangi (wspomnienia
dowolne i obowiązkowe, święta i uroczystości). W ciągu tych 50 dni
radości przypada wiele ważnych świąt i uroczystości. Niedziele
okresu wielkanocnego są uroczystościami Paschy.
W niedziele Wielkanocy pierwsze czytania biblijne wzięte są z
Dziejów Apostolskich dlatego, że opisują one życie Kościoła po
Zmartwychwstaniu Chrystusa. Drugie czytania ułożone są w cykl
trzyletni: w roku A wzięte są z Pierwszego Listu św. Piotra, w roku
B z pierwszego Listu św. Jana Apostoła, w roku C z Apokalipsy.
Teksty te najlepiej odpowiadają okresowi Wielkanocy, jej radości
płynącej z wiary i mocnej nadziei. Czytania ewangeliczne wyjęte są z
Ewangelii według św. Jana. Mówią one o ukazywaniu się
Zmartwychwstałego Pana, o Dobrym Pasterzu, o odejściu Chrystusa do
Ojca i o Zesłaniu Ducha Świętego. Zgodnie z przekazem Dziejów
Apostolskich, uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego przypada
czterdziestego dnia po Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego.
Historia liturgii zna tę uroczystość od IV w. Dni powszednie po
Wniebowstąpieniu Pańskim przygotowują wiernych na przyjęcie Ducha
Świętego (nowenna). Czytania liturgiczne w tym czasie zawierają opis
obietnicy zesłania Ducha Świętego. Uroczystość Zesłania Ducha
Świętego jest liturgicznym obchodem wydarzenia zbawczego, które
według Dziejów Apostolskich (2,1) zbiegło się z żydowskim obchodem
Zielonych Świąt.
Okres zwykły
Okres Zwykły, zwany też „ czasem w ciągu roku” – łac. tempus per
annum, obejmuje trzydzieści trzy lub trzydzieści cztery tygodnie w
ciągu cyklu rocznego. Rozdzielony jest niejako na dwie części:
pierwsza z nich rozpoczyna się w poniedziałek po Niedzieli Chrztu
Pańskiego i trwa do wtorku przed Środą Popielcową, a druga trwa od
poniedziałku po Zesłaniu Ducha Świętego i kończy przed I Nieszporami
1 niedzieli Adwentu. W księgach liturgicznych teksty, a zwłaszcza
czytania opracowane są na 34 tygodnie. W wypadku gdy okres ten ma 33
tygodnie, wówczas w mszale i brewiarzu opuszcza się teksty jednego
tygodnia zaraz po Zielonych Świętach, aby zachować teksty ostatniego
tygodnia Okresu Zwykłego, ponieważ mówią one o rzeczach ostatecznych
i harmonizują z końcem roku liturgicznego, będącego symbolem końca
świata. Każda niedziela zwykła w ciągu roku ma swoje własne oblicze,
wynikające z tekstów liturgicznych, podkreślających jedno z wydarzeń
zbawczych, jedną z prawd objawionych czy też jedną z zasad
moralnych.
W Okresie Zwykłym jesteśmy szczególnie zaproszeni do pójścia za
Jezusem w swoim życiu, które staje się w ten sposób włączone w
historię zbawienia. Liturgiczny Okres Zwykły powinien być dla nas
czasem szczególnego zaangażowania w służbę Ewangelii, winien nas
prowadzić do otwarcia się na drugiego człowieka. W komentarzach
liturgicznych często podkreśla się, że człowiek w tym okresie
pielgrzymuje do swego ostatecznego celu.